İcar/kiralama,
bir bedel karşılığı menfaat üzerinde akiddir/sözleşmedir.
Üç çeşit icar/kiralama vardır:
1-
Sözleşmenin, malların menfaatleri üzerinde yapıldığı
kiralama. Evler, hayvanlar, binekler v.b. kiralanması gibi.
2-
Sözleşmenin, işin menfaati üzerine yapıldığı kiralama.
Belirli işler için meslek sahipleri ve zanaatkârların
kiralanmaları gibi. Dolayısıyla hakkında sözleşme yapılan,
işten hasıl olan menfaat olmaktadır. Boyacı, demirci,
marangoz v.b. kiralanması gibi.
3-
Sözleşmenin, şahıstan elde edilen menfaat üzerine yapıldığı
kiralama. Hizmetçi, amele/işçi v.b. kiralanması gibi.
Kiralama bütün çeşitleriyle şeriata göre caizdir. Allahu Teâlâ şöyle
dedi:
وَرَفَعْنَا
بَعْضَهُمْ
فَوْقَ
بَعْضٍ
دَرَجَاتٍ
لِيَتَّخِذَ
بَعْضُهُمْ
بَعْضًا
سُخْرِيًّا “Onların bir kısmı diğer bir kısmına iş gördürsün diye,
kimini kimine dereceler ile yükselttik.”
فَإِنْ
أَرْضَعْنَ
لَكُمْ
فَآتُوهُنَّ
أُجُورَهُنَّ “Eğer onlar sizin için emzirirlerse onlara ücretlerini verin.”
Beyhakî, Ebu Hureyre yoluyla Nebi (u)’in şöyle dediğini rivayet etti: “Kim bir ücretli kiralarsa, ona ücretini
bildirsin.”
Buhari de şunu rivayet etti: “Nebi (u) ve Sıddîk (Ebu Bekir), El-Dîloğullarından bir
adamı tecrübeli bir yol rehberi olarak kiraladılar.”
|