HİLÂFET'İN TEK OLUŞU
Yeryüzünde aynı anda birden fazla Halife
bulunması caiz değildir. Nitekim Müslim, Abdullah b.Amr b.El
As'ın Rasulullah (s.a.v)'den işittiği şu hadisi rivayet
eder:
"Kim ki bir imama biat eder, eliyle
musafaha ederek kalbinin sevgisini verirse gücü yettiği kadar
itaat etsin. Eğer başka birisi gelip o imamla (idareyi ele geçirmek
için) mücadele ederse sonra çıkanın boynunu vurun."
(Müslim K. İmara Bab 10 H. No: 1844)
Ebu Said el Hudri'den rivayetle Rasulullah (s.a.v)
buyurmuştur ki:
"Eğer iki Halife’ye (aynı dönemde)
biat edilirse kendisine sonradan biat edileni öldürün."
(Müslim Kitabu'l İmara Bab 15 C. 2 S. 1480 H. No 1853)
Arfece rivayetinde demiştir ki: Rasulullah
(s.a.v)'den şunu işittim:
"İşiniz (yönetimle ilgili işleriniz)
bir adam (Halife) üzerinde karar kılınmışken birisi gelip
sizin birliğinizi parçalamak ve cemaatınızı bölmek isterse
onu öldürün." (Müslim Kitabu'l İmara Bab
14 C. 2 S. 1480 H. No 1852/60)
Ebu Hazım rivayetinde demiştir ki: "Ebu
Hüreyre ile beş yıl beraber bulundum ondan Rasullah (s.a.v)'den
şu rivayeti yaptığını işittim: Rasulullah (s.a.v) dedi ki:
"İsrail oğullarını Nebiler yönetiyordu. Bir Nebi
öldüğünde onu bir başka Nebi takip ederdi. Benden sonra
Nebi yoktur. Fakat benden sonra birçok Halifeler
gelecektir." (orada bulunanlar) Dediler ki "Bize
ne emredersiniz?" Rasulullah (s.a.v) dedi ki: "İlk
biat edilene vefalı olun. Onların haklarını verin. Muhakkak
ki Allah onlara yaptıklarından soracaktır." (Müslim;
K. İmara Bab 10 H. No: 1842)
Eğer aynı zamanda iki ayrı ülkede iki ayrı
Halife’ye biat edilirse gerçek anlamda bir biat gerçekleşmemiş
olacağından bu biatlar geçerli olmaz. Çünkü aynı anda müslümanların
iki Halifesinin olması caiz değildir. Bu iki halifeden önce
seçilene biat edilir de denilemez. Çünkü mesele Hilâfet’te
öncelik değil Hilâfet’in kurulması meselesidir. Halife’yi
belirleme ve Hilâfeti ikame işi tek yanlı olarak Halife’yi
ilgilendiren bir iş değil aksine karşılıklı olarak müslümanların
tümünü ilgilendiren bir haktır. Bu nedenle eğer iki Halife
ortaya çıkarsa müslümanların tekrar bir Halife seçmeleri
üzerlerine farz olur. İki Halife’nin olması durumunda ikisi
arasında kura çekerek de bu mesele halledilemez. Çünkü
Hilâfet akdi bir sözleşmedir. Kura ise bir sözleşme (akit)
yöntemi değildir. Rasulullah (s.a.v) "İlk önce biat
alana vefalı olun" diyor da denilemez. Çünkü bir Halife’nin
varlığı ile beraber başka Halifelere de biat edildiğinde bu
biatlar geçerli olmayacak ancak önce biat edilenin biatı geçerli
olacaktır. Sonra gelenlerle Hilâfet sözleşmesi yapılamaz.
Hall ve akd ehlinin çoğunluğunun biatı ile
aynı anda iki Halife ile Hilâfet akdi yapılırsa (her ne
kadar yapılan her iki biatte şer'an geçerli olsada) her iki
akit de iptal edilir. Tekrar müslümanlara gidilip seçim yapılır.
Eğer müslümanlar iki Halifeden sadece birine ya da bunların
dışında başka bir kişiye biat ederlerse ilk durumu
pekiştirmek amacıyla değil yeniden biat aldığı için biat
alanla yeni sözleşme yapılır. Dolayısıyla mesele, önce
biat alma meselesi değil işin bütün müslümanlara ait olması
meselesidir. İki Halife’ye biat olunduğunda eğer, hall ve
akd ehlinin çoğunluğu yönetim işinde ve Hilâfet konusunda
bir Halifeden yana azınlığı ise diğerinden yana ise o
takdirde Halifelik hall ve akd ehlinin çoğunlukta olduğu
kişinin hakkı olur. Hall ve akd ehlinin çoğunluğunun biat
ettiği kişinin birinci, ikinci veya üçüncü sırada biat
alması önemli değildir. Şer'an Halifeliği muteber olan da
odur. Çünkü hall ve akd ehlinin çoğunluğunun biatını
almıştır. İki Halifeden birisine müslümanların biatı gerçekleştiğinde
diğerlerinin de Hilâfet’in birliği için seçilen Halife’ye
biat etmeleri gerekir. Aksi halde müslümanlar onunla savaşırlar.
Hilâfet akdi müslümanların çoğunluğu ile gerçekleştiğinden;
müslümanlar bir kişi ile Hilâfet akdi yapmışsa ona
itaatları farz, bir başkasına biatları ise haram olur.
Hall ve Akd ehli ümmetin yönetim işlerinde
kendilerine yol gösterici ve temsilci olarak benimsediği ve
saydığı kişilerdir. Bu kişiler devletin idari işlerinin yürütüldüğü
başkentte bulunurlar. Bu nedenle başkentte yaşayan hall ve akd
ehli, bir kişiye biat ederse o kimse Halife olur. Hall ve akd
ehli dışında bir başka bölgede ya da bölgelerde bir başkasına
biat edildiğinde hatta bu biat başkentteki biattan önce de
olsa bu biata itibar edilmez. Ancak hall ve akd ehlinin çoğunluğu
kimin Halifeliğini isterse o kimsenin Halifeliği gerçekleşir.
Her halükarda hall ve akd ehlinin biatı öncelik taşıdığından
onların biat ettiği kişi tercih sebebi olur. Her ne olursa
olsun aynı anda birden fazla Halife’nin bulunması caiz
değildir. Hatta ve hatta hall ve akd ehlinin itibar ve biat
etmediği kişiler ile savaşmayı gerektirse dahi iki Halife’nin
varlığı kabul edilmez. |