İslâm'da Yönetim Kaideleri
İslâm'da yönetim nizamı dört kaide üzerine
kurulmuştur:
1- Hakimiyet Ümmetin Değil, Şeriatın'dır.
Müslümanın ve ümmetin iradesini yöneten,
müslümanın ve ümmetin bizzat kendisi değildir. Aksine müslüman
ferdin ve müslüman ümmetin iradesi yalnızca Allah'ın emirlerine
ve yasaklarına göre yürütülmektedir. Yüce Allah şöyle buyuruyor:
"Hayır, -öyle değil- Rabbine and olsun ki,
onlar aralarında ihtilafa düştükleri şeyde seni hakem kılmadıkça
iman etmiş olmazlar." (Nisa 65)
"Allah ve Resulü bir emre hükmettiği
zaman, hiçbir erkek ve kadına, işlerinde kendi isteklerini
yapmak (serbestlik) yoktur." (Azhab 36)
"Ey iman edenler! Allah'a itaat eden,
Peygambere ve sizden olan emir sahiplerine itaat edin. Eğer bir
şeyde çekişirseniz, Allah'a ve Ahiret Günü'ne inanıyorsanız, o
şeyi Allah'a ve Resulü'ne götürün." (Nisa 59)
Resulullah (SAV) de hadisinde şöyle buyurdu:
"Sizden biriniz, düşünce ve istekleri
benim getirdiğime tâbi olmadıkça asla iman etmiş olmaz."
İşte bu deliller, hakimiyetin ancak Şeriat'a
ait olduğu, ümmete ait olmadığı hakkında açıktırlar.
2- Sulta (Otorite), Ümmetindir.
Sultanın (otoritenin), yani yönetmenin ümmet
tarafından beyatla nasbedilmesi için Şeriat koyucunun tayin
ettiği yolla ümmete ait olduğu açıktır. Halife'nin bu beyatla
sultayı almış olması ve ümmet adına yönetmesi, sultanın ümmete
ait olup onu dilediğine vermesine dair açık bir delildir.
Ümmetin emiri emirliğe getirmesi, onu nasb etmesi ve ona itaat
etmesini açıklayan sarih hadisler gelmiştir. Abdullah b.
Ömer'den Nebî (SAV)'in şöyle buyurduğu rivayet olunmuştur: "Aralarından
birisini kendilerine emir seçmeden, üç kişiye yeryüzünde sefere
çıkıyor olmaları helâl değildir." (Ahmed b. Hanbel,
Sahabe, 6360) Bu hadis emirliğe getirmenin ümmete ait olduğunun
sarih bir delilidir. Beyatın ümmete ait olduğunu açıklayan beyat
hadisleri daha önce geçmişti.
3- Yönetimde Kendileri Adına Bir Tek
Halife Seçmeleri, Müslümanların Hepsine Farzdır.
Halife nasb edilmesi ve bir tane olmasının
vacib oluşu hakkındaki hadisler yukarıda (bir önceki sayfada)
geçmişti. Aynı zamanda, sahabenin icmaı da buna delâlet
etmektedir.
4- Devlette Tatbik Edilen Hükümleri
Benimseme Hakkı Yalnızca Halife'nindir.
Anayasa Ve Diğer Kanunları Koyan da Odur.
Yalnızca Halife'nin hükümler benimseme hakkına sahip olduğu
sahabenin icmaı ile sabittir. Bu icmaadan şu meşhur kaideler
çıkartılmıştır:
"İmamın emri, ihtilafları kaldırır."
"Sultanın emri uygulanır." "Müşkillerden
ortaya çıkanlar miktarınca, hükümler ihdas etmesi, sultanın
hakkıdır." |