CEZALANDIRILMAYI GEREKTİREN FİİLLER |
|
Cezalandırılmayı gerektiren fiiller üçe
ayrılır. Bunlar:
1- Farzları terk etmek
2- Haramları işlemek
3- Devlet tarafından çıkartılan,
bağlayıcılığı olan emredici veya yasaklayıcı kararlara
aykırı davranmak.
İslam fıkıh düşüncesinde yukarıda
belirtilen üç grup fillerin dışındaki davranışlardan
dolayı herhangi bir ceza yoktur. Bunun nedeni, kulların
fiilleri ile ilgili davranışların beş gruba ayrılmış
olmasıdır. Bunlar:
a- Farzlar, ki bunlara aynı zamanda
vacipler de denir.
b- Menduplar. Sünnetler ve nafileler de
bu gruba girmektedir.
c- Mübah
d- Haramlar, yasaklar.
e- Mekruh
Farz, kesin olarak yapılması istenen
fiillere denir. Mendup ise kesin olarak yapılması
istenmeyen fiillerdir. Mübah, kişinin yapıp yapmamakta
tamamen serbest bırakıldığı fiillerdir. Haram,
kesin olarak terk edilmesi gereken fiillere denirken mekruh
ise terki kesin olarak istenmeyen fiillere denir. Yüce Allah
kesin olarak yapılması istenen veya yapılmaması istenen
fiillerin aksine hareketler için cezalar koymuştur. Diğer bir
ifade ile kesin emir veya kesin yasak ifade eden fiillerin tersi
davranışlar için cezalar vardır. Bu türden fiillerin dışında
kalan fiillerden dolayı ceza yoktur. Bu kurala göre sünneti
terk eden veya mekruh olan bir fiili yapan kimse cezalandırılmaz.
Yapıp yapmama konusunda insanın tamamen serbest
bırakıldığı fiiller için herhangi bir cezanın olmadığı
ise güneşin aydınlığı kadar ortadadır. Çünkü insan bu
türden fiilleri yapmakta veya yapmamakta tamamen serbesttir.
Allah (cc), emirlerine veya yasaklarına karşı gelenleri
cezalandıracağını söylerken bu vadini ancak günahkarlar,
asiler için söylemiştir. Ayette şöyle buyurmaktadır:
"Kim Allah'a ve Rasulüne isyan
ederse ona içinde sonsuza dek kalacağı cehennem ateşi
vardır."
*
"Kim Allah'a ve Rasulüne isyan
ederse ve (Allah'ın koyduğu) sınırları aşarsa içinde
kalacağı ateş ve çetin bir azap vardır."
*
Ayette yer alan cehennem va’di asi olanlar
içindir. Mendup olan bir fiili terk edenler veya mekruh olan
bir fiili işleyenler asi sayılmazlar. Zira her iki tür fiil
için yapma veya terk etme yönünde kesin bir talep yoktur. Bu
nedenle kesin olarak "yapmak" veya "terk
etmek" yönünde talep içermeyen fiillerin dışındaki
davranışları yapanlar, "asi" sayılmazlar ve
yaptıklarından dolayı da cezalandırılmazlar. Yani mendubun
terkinden, mekruhun işlenmesinden ya da mübah olan bir fiilin
yapılmasından veya yapılmamasından dolayı herhangi bir
şekilde ceza yoktur. Bu türden fiiller için Allah (cc),
insanları cezalandırmazken devlet nasıl cezalandırabilir?!.
Şari tarafından belirlenmiş cezaların devlet tarafından
uygulanmasına, herhangi bir şey söylemek mümkün değildir.
Zira bunların tümü, farzların terkinden ya da haramların
işlenmesinden dolayı uygulanan cezalardır.
Devlet, sınırları tam olarak
belirlenmemiş suçlar için tazir cezalarını uygular. Tazir
cezaları, hadd ya da keffaret gibi bir şeyle sınırları
tesbit edilmemiş suçlar için uygulanan cezalardır. Tazir
cezaları cezayı gerektiren suçlarla sınırlıdır.
Mekruhlar, menduplar ve mübahlar, tazir cezaları kapsamına
girmezler. Çünkü bu türden fiillerin hiçbiri, masiyet sayılmazlar.
Ancak aykırı davranışlar suç sayılırlar. Çünkü Rasul
(sav) şöyle buyurmaktadır:
"Kim emire karşı gelirse bana
karşı gelmiş olur."
*
Bu nedenle emirin emrine karşı gelenlerin
cezalandırılması gerekir. Dolayısıyla devlet tarafından çıkartılan
emirlere karşı gelinmesi durumunda ceza vardır. Bunların
dışındakiler suç sayılmaz ve cezayı gerektirmez. Buradan
hareketle, müminlerin emiri emretmiş olsa bile mendup
fiillerin terk edilmesinden, mekruhların ve mubahların
yapılmasından dolayı ceza yoktur. Bu türden fiiller hakkında
devlet başkanının emri, bunları farz veya haram konumuna
getirmez. Halifenin emri, görev alanına giren işlerden
herhangi birisi için şer’î görüşün benimsenmesi anlamına
gelmektedir. İnsanları benimsenen görüşü uygulamaya
zorlamak ve bunların dışındakileri terk etmelerini emretmek
de şer’î bir emirdir. Halifenin kişisel görüşü değildir.
Dolayısıyla emir, Allah'ın emri olarak kalır. Hüküm, Şari’den
geldiği gibi mendup, mekruh veya mubah olarak kalır. Bu açıklamalara
binaen, cezalandırılması gereken fiiller iki gruba
ayrılmaktadır.
1- Farzların terki
2- Haramların işlenmesi.
|