KATİLİN ÖLDÜRÜLME KEYFİYETİ |
|
Öldürmede ihsanı en fazla sağlayacak
öldürme türlerinden birisi ile katilin öldürülebileceği
doğrudur. Kılıçla öldürmek şart değildir. Kılıçla,
asarak, ateşe atarak ve daha başka şekilde öldürmek
caizdir. Öldürmede yalnızca tek şart vardır, o da,
öldürürken kolaylıkla öldürmektir. Yani, suçluyu en kolay
bir şekilde öldürecek bir aletin seçilmesidir. Müslim
Şeddad b. Evs'den Nebi (sav)'nin şöyle söylediğini rivayet
etmektedir:
"Öldürdüğünüz zaman öldürme işlemini
en güzel bir şekilde gerçekleştiriniz, boğazladığınız
zaman kesme işlemini en güzel bir şekilde yapınız."
*
Burada istenilen husus öldürürken fazla acı
çektirmeden öldürmektir. Öldürme için belli bir aletin
seçilme şartı yoktur. "Kısas ancak kılıçla yapılır"
*
hadisine ait rivayet yollarının tümü zayıftır, hatta bu
hadisin münker bir hadis olduğu bile söylenmiştir.
Dolayısıyla delil olmaya elverişli değildir.
Ancak öldürme işleminin ne zaman
tamamlanacağı hususunda doğru olan hükmün tenfizine hemen
girişmemektir. Katilde kan hakkı bulunanların affetmelerinden
ümidin tamamen kesilmesine kadar beklemek efdaldir. Çünkü
onlar; öldürmek, diyet almak ve affetmek arasında
muhayyerdirler. Bu nedenle bunlardan birini seçmeleri hususunda
onlara yeterli sürenin verilmesi mutlaka gereklidir. Özellikle
de Şari', affetmeye teşvik etmişken. Allahu Teala şöyle
buyurmaktadır:
"Kim de kardeşi lehine bir şeyi
affederse"
*
Yani, kan hakkına sahip olan kimse, din
kardeşini affeder ve kısas uygulanmasından vazgeçer, onun
isteğine uymak gerekir. Kan hakkına sahip olanlar bir kişiden
daha fazla sayıda olup da onlardan bir tanesi affetse bile,
kısas düşer. Rasulullah (sav) şöyle buyurmaktadır:
"Her kimin bir yakını öldürülür
ise o, iki hayırlı şeyden birisini yapmakta serbesttir. Ya
fidye alır ya da (kısas gereği onun) öldürülmesini talep
eder."
*
Enes'den, dedi ki:
"Rasulullah (sav)'a götürülüp de
kısas emrini verdiği hiçbir olay yoktur ki o hususta affetme
talebinde bulunmuş olmasın."
*
Katilde kan hakkı bulunanların önünde
affetme veya diyet alma imkanı bulunduğu için; ya öldürme
ile ya diyet almakla ya da affetme ile sonuçlanıncaya kadar hükmün
infazını tehir etmek evladır.
Öldürme, diyet alma veya affetme
seçeneklerinden birisini tercih etme hakkına öldürülenin
varisleri sahiptir. Erkek veya kadın, sebep veya nesep farkı gözetilmeksizin
öldürülenin tüm varisleri kan hakkına sahiptirler,
dolayısıyla kısas hep birlikte onlar için yapılır, akile için
yapılmaz. Çünkü kasten öldürme olayında diyetin katilin
malından ödenmesi gereklidir, akilenin diyet ödemesi
gerekmez. Bu nedenledir ki öldürülenin diyeti akileye değil
varislerine ait bir haktır. Dolayısıyla affetmek de
varislerinin hakkıdır. Varislerinden herhangi birisi affederse
kısas düşer.
|